Betfair Recension

Av
Uppdaterat: september 15, 2016

Londonbaserade Betfair grundat vid millenniumskiftet kallar sig världens största internetbaserade spelbörs och med 4 miljoner kunder är de tveklöst en av de mer välkända bland spelare. Elva år efter grundandet överfördes licensen för bolaget till Gibraltar och har dessutom sedermera ingått i fusion med irländska Paddy Power. Förutom sina portaler i Europa har Betfair dotterbolag i USA med fokus på bland annat hästkapplöpningar,

Med sin spelbörs ligger bolaget i topp vad gäller odds erbjudna till kunder. En av motorerna i marknadsföringen är att spelare skall kunna hitta de mest gynnsamma oddsen jämfört med alla övriga aktörer på marknaden och en snabb koll av påståendet visar att det verkligen ligger i topp, om än kanske inte alltid överst vilket är förståeligt och förväntat med tanke på den konstanta rörelse som sker i den här typen av marknad och hur den här portalen skiljer sig från andra.

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-> PLOCKA HEM 2000KR I BONUS HOS POPULÄRA BETFAIR HÄR!

Det är nämligen inte en spelbok i vanlig bemärkelse där bolaget sätter oddsen. Här är det istället spelarna som avgör oddsen, där andra spelare kan gå in och lägga vad på dessa. Därmed namnet ”spelbörs”.

Utbudet är – som sig bör för en världsledande bettingportal stort – där fotboll dominerar men hästkapplöpning och greyhound är två segment man är mer framgångsrika med än många andra. Vill man hålla sig till sport finns alla de vanliga populära tillsammans med något ovanligare idrotter i sammanhanget såsom cykel, schack, simning och kampsport, men det finns även möjlighet att lägga vad på politiska händelser samt finansiella spel.

Inom varje idrott och dess kapitel finns en rad möjligheter att spela på. Allt från klassiskt matchresultat till korrekt resultat och över/under där det måste sägas att Betfair lyckats mycket bra med strukturen på sidan. I många fall känns informationen utsträckt och kräver både scrollande samt navigering mellan sidor. Här är det kompakt, lättöverskådlig och kan dirigeras både i huvudparten av sidan men även på en bekväm vänsterorienterad menydel. Utöver vanligt odds som vi är vana vid erbjuds även olika kuponger inte helt olikt traditionellt svenskt stryk- och europatips.

Sidan finns tillgänglig på svenska med en FAQ som beskriver de grundläggande termerna samt villkor och tillvägagångssätt för transaktioner etc. Räcker inte den till kan man kontakta support via telefon eller e-post, men här är det tyvärr begränsat till engelska eller danska om man vill kommunicera direkt. Dock är informationen tillgänglig på sidan så väl tilltagen att det endast i undantagsfall bör vara nödvändigt att kontakta en av deras handläggare.

En detalj som inte är särskilt tydlig för den som besöker portalen för första gången är vilka betalningsmetoder som accepteras. I många fall brukar dessa stå angivna längst ner på landningssidan alternativt alltid lätt tillgängliga i supportdelen. Men här får man faktiskt leta lite innan man hittar att alla de vanligaste metoderna finns att tillgå: Visa, MasterCard, direkt banköverförning tillsammans med Neteller, Moneybookers, PayPal, Entropay, Poli, Bpay och en handfull till.

Som ny kund har man möjlighet att tillgodogöra sig en bonus på första insättning där 100 % upp till 2,000 kronor matchas av bolaget, och vid spel har man tillfälle att välja ”cash out” under pågående match eller tävling vilket innebär att man kan ta hem vinst innan slutsignal eller målgång. Naturligtvis lägre belopp än vad det blir vid full tid men ett alternativ som blir allt populärare bland många spelare vilka upplever att exempelvis de sista minuterna i en fotbollsmatch ofta ställer till den tippade utgången med sent mål.

Betfair har en gedigen, lättnavigerad sida där kryddan ligger i formatet som bygger på att spelarna själva sätter oddsen.